Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Bankenes «kreative lurerier»

Taper banken saken, må den betale ut et beløp på mange hundre millioner. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Jeg leste for en tid siden i Aftenposten at Norges største bank, DNB, ved hjelp av aggressiv markedsføring bidrar til økt lånevekst (nordmenn nærmer seg gjeldstoppen i Europa). Banken gir lån på noen få minutter med sikkerhet i stadig økende boligverdier.

«Dette er moro», sa DNBs sjef Rune Bjerke forleden. Hva var det som var så gøy? Jo, den nye ordningen med aksjesparekonto. Dette er en ny type konto hvor personer kan spare alle sine aksjefond og enkeltaksjer på en konto. «Spar skatt – du betaler først skatt når du tar gevinsten ut fra kontoen» står det i reklamen for nevnte konto.

Medfører dette riktighet? Nei, de som har fondsandeler på aksjesparekonto skal betale samme skatteprosent som de som ikke har slik konto. Derved blir reklamen villedende. Hva gjør Forbrukerrådet? Rådet sier «dette er ikke akseptabelt», og lar det være med det? Naturligvis må Forbrukerrådet ta grep overfor villedende reklame, noe som bør være en av Rådets viktigste oppgaver.

Annonse

Ifølge Hamar Arbeiderblad 7. januar d.å. vant advokatfirmaet Mageli på Hamar over DNB i Oslo tingrett. Saken gjelder et massesøksmål mot DNB. Søksmålet gjelder om hvorvidt DNB utførte en så aktiv forvaltning av kundenes penger som var investert i aksjefond, som banken påsto. 180.000 kunder i DNB skal ifølge Forbrukerrådet ha betalt for store forvaltningshonorarer.

Taper banken denne saken, må den betale ut et beløp på mange hundre millioner. DNB anket, men Høyesterett har avvist anken, så nå er det klart for landets største gruppesøksmål. Kanskje får Rune Bjerkes DNB seg en skikkelig nesestyver?

Neste artikkel

Furuberg vil ta priskrisa for sau opp med landbruksministeren